fredag 28. august 2009

Livet på en divan

Jeg er beordret sofaleie et par dager og har altså muligheten til å gjøre det man aldri har tid til, men alltid drømmer om: ligge og lese hele dagen, se ut av vinduet, høre på musikk. Og da oppstår også alle problemene: Hva med de skitne vinduene? Burde jeg ikke støvsuge? Rydde i boden, kanskje? Det er faktisk ikke så lett å ligge en hel dag på sofaen når man er veldig våken i kroppen. Men det er veldig deilig å droppe alle praktiske gjøremål med GOD samvittighet. Dessuten er valgmulighetene er uendelige: Skal jeg lese? Blogge? Strikke? (Spise??) Lære meg finsk?? Selv i denne situasjonen et hav av luksusproblemer.

Jeg ligger og hører etter regnet. Raslende dråper gjennom sommertungt løv. Biler på vei til jobb. Postmannen som smeller med døren.

Å, deilige sofaliv!
Å, deilige frihet!

Litt mer vind der ute, og jeg tenner i peisen…


PS: Ser dere turtelduene på bildet? Litt av en utsikt, eller hva!

6 kommentarer:

Monica sa...

For et nydelig bilde! God sofadag - gjør minst mulig :)

Aina Basso sa...

Å, så fine duer!
Kos deg i sofaen, gjer det aller aller beste ut av det! God bok, eller kva det no måtte bli til!

Anonym sa...

Lær deg finsk! Det er kult!
Jeg sitter i Valdres, har logget meg på i biblioteket og måtte kikke innom Heklehatt. God sofaligging.

heklehatt leser sa...

tusen takk, alle tre! ja, de duene er nydelige. Jeg måtte jo ta et bilde.
knirk: oi, biblioteket i valdres, det var stas! som takk skal jeg hive meg over finsken...
:-)

Anonym sa...

Går det bra?

heklehatt leser sa...

tusen takk, knirk. det går bra nå, tror jeg. Føler meg helt fin igjen, men tillater meg å ta det rolig.